Ginčai su kredito įstaigomis, bankais, ar finansines paslaugas teikiančiomis įmonėmis yra viena dažniausių teisinių problemų, su kuriomis susiduria tiek privatūs asmenys, tiek verslo subjektai. Kredito, paskolos, lizingo, faktoringo sutartys, siurpriziniai mokesčiai, vienašališkai pakeistį sutarties sudarymo, ar jos nutraukimo įkainiai, netikėtai paskeitusi palūkanų norma, ar baudos, nesąžiningos sutarties sąlygos dėl prisiimtų įsipareigojimų vykdymo gali tapti rimtu iššūkiu kiekvienam. 

Kokie dažniausi ginčai kyla tarp klientų ir kredito įstaigų?

 Ginčai dažniausiai kyla dėl kredito sutarčių sąlygų netinkamo aiškinimo ir jų taikymo, itin formalaus kredito įstaigų vidaus tvarkų laikymosi, vienašališkai pakeistos palūkanų normos, pritaikytų sankcijų (baudos, netesybų) už sutarties pažeidimą, ar netinkamą jos vykdymą, siurprizinių administracinių mokesčių, nepagrįsto atsisakymo keisti sutartes sąlygas, peržiūrėti palūkanų normas,  nelankstaus kreditoriaus požiūrio pasikeitus esminėms aplinkybėms (įmonės vadovo mirtis, paveldėjimo procesas, bankrotas, įkeisto turto ar verslo perdavimo administratoriui ir pan.). Pasitaiko atvejų, kai finansines paslaugas teikiantys asmenys nesilaiko skaidrumo principo, piktnaudžiauja teise, neinformuoja, ar klaidina skolininkus dėl sutarties sąlygų turinio ir jų vykdymo, dėl išieškojimo procedūrų, nesąžiningai taiko sankcijas. 

Kaip galima apsiginti nuo nesąžiningų kreditorių?

Patarimas, kuris dažniausiai yra ignoruojamas – prieš pasirašant sutartį, atidžiai perskaitykite jos sąlygas ir konsultuokitės su teisininku. Konsultacijos, kurias teikia pats kreditorius, kuris ir finansuoja jūsų verslą, ar suteikia paskolą – dažnu atveju yra neobjektyvios, nes kreditorius turi interesą, kad jūs iš anksto parengto turinio sutartį pasirašytumėte. Esant teisių pažeidimui, asmuo turi teisę kreiptis į Lietuvos banką, kuris prižiūri kredito įstaigų veiklą arba į teismą.

Kaip sprendžiami ginčai su kredito įstaigomis teisme?

Teisminis ginčų nagrinėjimas dažniausiai vyksta civilinio proceso tvarka, kurio metu vertinamos kredito sutarties sąlygos, kredito įstaigos veiksmų teisėtumas ir atitiktis teisės aktų reikalavimams, kliento patirti nuostoliai, sprendžiama dėl jų atlyginimo. Teisme galima reikalauti pripažinti sutartį, ar kai kurias joss sąlygas negaliojančiomis, sumažinti baudas, ar netesybas, ar įpareigoti kredito įstaigą grąžinti nepagrįstai gautas mokėtinas sumas. Taip pat teismine tvarka gali būti apginami ir trečiųjų asmenų interesai bei pažeistos teisės dėl suteikto laidavimo, įkeisto, ar hipoteka apsunkinto turto, pasirašytos garantijų, ar reikalavimo perleidimo, skolos perkėlimo sutarties ir pan.

Ar galima išspręsti ginčą su kredito įstaiga be teismo?

Taip, alternatyvūs ginčų sprendimo būdai, tokie kaip derybos, mediacija ar kreipimasis į Lietuvos banką, gali padėti abiems pusėms priimtiną, kompromisinį sprendimą, taip išvengiant ilgo bylinėjimosi proceso. Dažnu atveju kredito įstaigos yra suinteresuotos derybų kelių spręsti iškilusius nesusisipratimus, padėti skolininkui rasti jam primtiną sprendimą, jei kilo iššūkių  vykdant prisiimtus įsipareigojimus (pvz. laikini finansiniai sunkumai, liga, darbo praradimas, artimųjų mirtis ir pan.), tiknamai parengus prašymą, ar kreipimąsi, dažu atveju sutinka peržiūrėti sutarties sąlygas, ar pareikšto skolinio reikalavimo apimtis. Konstruktyvios derybos, ar mediacija gali būti veiksmingas būdas pasiekti abiem pusėms priimtiną sprendimą.

Kokios yra dažniausios klaidos, kurias daro klientai ginčuose su kredito įstaigomis?

Dažniausia klaida – baimė kreiptis dėl pažeistų teisių gynimo, ar interesų užtikrinimo, manant, jog pasirašyta sutartis, ar kredito įstaigos priimtas sprendimas negali būti peržiūrėtas, pakeistas, ar panaikintas.  Labai svarbu savlaikiai kreiptis teisinės pagalbos, kol ginčas iš pretenzijinio susirašinėjimo neperėjo į bylinėjimosi stadiją. Ne mažiau svarbu yra gintis teisinėmis priemonėmis, konfliktines situacijas spręsti civilizuotai, nesiimti saviveiklos, ar susidūrus su laikinais finansiniais sunkumais – vengti bendrauti su kreditoriumi, slapstytis, ar skubos tvarka imti pardavinėti turimą turtą, taip siekiant išvengti skolos grąžinimo.  

Derybos, mediacijos procesas, ar teisminiai ginčai su kredito įstaigomis yra sudėtingi, reikalaujantys specifinių teisinių žinių, tačiau turint reikiamos patirties, žinių ir kvalifikacijos – įmanomi išspręsti jums palankiausiu būdu. Advokatės Aušros Veselovaitės kontora specializuojasi ginčuose su kredito įstaigomis ir padeda klientams atstovauti jų interesams, siekiant palankaus teisinio sprendimo. Jei reikalinga teisinė pagalba, konsultacija,ar patarimas – kreipkitės.